26 sierpnia 2010

Egipt. Asuan i Ramzes




Amon-Re   płynął po niebie w złotej łodzi,
a poprzez rzekę dochodził do moich uszu gwar miasta.
Po Nilu pływały statki i łodzie o czystych żaglach,
a praczki plaskały kijankami,
śmiały się i głośno pokrzykiwały przy pracy.
Dzień był upalny i jasny...”


Tak było... i tak jest...

... i ujrzałam Asuan  
    
       Ubrane na czarno, w chustach na głowach, nubijskie praczki wzbudzają zainteresowanie turystów. Na nabrzeżu, tuż przy nich leży komórka i pistolet.  
       
       Asuan – najdalej na południe wysunięte miasto Egiptu
i starożytne miasto   graniczne, odznacza się przepięknym położeniem. Często Asuan nazywany jest bramą  do czarnej Afryki. Błękitno-zielone wody Nilu, granitowe skały, białe żagle feluk, a wszystko to zalane słońcem sprawia, że przez niektórych Asuan jest uważany za najpiękniejsze miasto w Egipcie.
Zobaczyłam  miasto, w którym starożytne ruiny współistnieją
z nowoczesnością.
Zobaczyłam wielką tamę asuańską, która ujarzmiła Nil i dała elektryczność, ale zamieszkałym na terenie obecnego sztucznego  Jeziora Nasera  Nubijczykom zabrała ziemię i domostwa.




      Zobaczyłam, jak w samym środku malowniczej panoramy granitowych skał wyrastają ku niebu kolumny i filary na wyspie poświęconej bogini Isis - Izyda. Jest to naprawdę niezwykły widok. Chwilami aż ma się wrażenie, że istnieje tylko w naszej wyobraźni. Niegdyś uważano, że cudowne i dobroczynne wylewy Nilu właśnie tutaj brały swój początek. Świątynie Izydy budowano przez osiemset lat, w czasach ptolomejskich i rzymskich. Łączy ona elementy architektury starożytnego Egiptu z architekturą grecko – rzymską i malowniczo harmonizuje z otoczeniem.

       Nad Jeziorem Nasera, w Dolnej Nubii na południe od Asuanu wznosi się świątynia Abu Simbel zbudowana przez Ramzesa II. Miała ona ukazywać potęgę Egiptu przybyszom z Nubii.

      

”Gdy mój ojciec ukazał się ludowi, wraz ze mną, obejmując mnie ramieniem, tak oto rzekł:Niech ukaże się jako król, abym mógł widzieć jego piękność, póki jeszcze żyję!Zawezwał zatem szambelanów, by włożyli mi na głowę korony.Umieśćcie Wielką Koronę na jego głowie!tak rzekł gdy był jeszcze z nami na ziemion będzie rządził tym krajem, on będzie nadzorował jego sprawy, on będzie kierował mnogim ludem.Tak mówił, gdyż wielka była jego miłość do mnie. Darował mi dwórki z królewskiego haremu, równe pięknościom pałacu; wybrał dla mnie żony i konkubiny wychowane w haremie.” 

... i tak  Ramzes stał się królem. 

komentarze - zlikwidowane przez BLOOG.PL. WP.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Jak opublikować komentarz?

Jeśli nie masz KONTA GOOGLE, to..można wybrać:

- NAZWA /ADRES URL - w..okienku NAZWA wpisać nick i w..okienku ADRES wkopiować adres swojego bloga.

- ANONIMOWY - w tej opcji proszę podpisać się w..komentarzu.

W komentarzu można stosować kursywę i czcionkę pogrubioną.