20 sierpnia 2010

Tunezja. 'Fasola' zdemaskowana


Hammamet 2010
       Już ponad trzy miesiące nurtuje mnie 'fasola' na drzewie, którą zobaczyłam w Tunezji. Wreszcie zabrałam się za zdemaskowanie tej tajemniczej dla mnie rośliny.








Według Wikipedii:
       Szarańczyn strąkowy, drzewo karobowe, karob, ceratonia (Ceratonia siliqua L.) – gatunek zimozielonego drzewa należący do rodziny bobowatych. Występuje dziko i w uprawie w regionie śródziemnomorskim. Strąki nazywane są chlebem świętojańskim. Gatunkiem typowym jest Ceratonia siliqua.
       
       Łatwo dostępne strąki szarańczyna pozwalały utrzymać się przy życiu ludziom ubogim. Często były prawdziwym dobrodziejstwem w okresach nieurodzaju, a także w sytuacjach ekstremalnych. Stąd najprawdopodobniej wzięła się też nazwa chleb świętojański. Znane są przypadki z II Wojny Światowej, kiedy to w krytycznych momentach żołnierze mogli przeżyć żywiąc się jego strąkami.
       
       Ponieważ masa wysuszonych nasion tej rośliny jest stała (0,2g), niegdyś używali ich zamiast odważników aptekarze i jubilerzy. Dziś już złota i kamieni szlachetnych nie waży się przy pomocy nasion, nadal jednak stosuje się w jubilerstwie jednostkę masy - karat - równą masie nasienia szarańczyna. Sama nazwa karat wywodzi się od greckiego słowa KERÁTION, czyli różek, odnoszącego się prawdopodobnie do lekko zakrzywionego nasienia szarańczyna.
Chleb świętojański jest od bardzo dawna uprawiany.



       Jaka szkoda, że wcześniej nic nie widziałam o tej niezwykłej bobowatej... Wyczytałam w mądrych opracowaniach, że nasiona tej rośliny mają smak osłodzonego kakao. Ależ ucztę dla podniebienia bym miała...

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Jak opublikować komentarz?

Jeśli nie masz KONTA GOOGLE, to..można wybrać:

- NAZWA /ADRES URL - w..okienku NAZWA wpisać nick i w..okienku ADRES wkopiować adres swojego bloga.

- ANONIMOWY - w tej opcji proszę podpisać się w..komentarzu.

W komentarzu można stosować kursywę i czcionkę pogrubioną.