29 października 2022

Czas ciszy...

        Są takie wyjątkowe dni w roku, 

kiedy w serce wkrada się refleksja, 

kiedy nastaje czas wspomnień i zadumy, 

kiedy ludzkie ścieżki wiodą pośród mogił i płomieni świec. 


W tych dniach uświadamiamy sobie, 

że istniejemy dzięki następstwu pokoleń. 

W tych dniach pamięć o bliskich staje się niezawodna, 

a obce nazwiska na kamiennych płytach zdają się bliskie. 


Są takie wyjątkowe dni w roku, 

w których  pośpiech - cywilizacyjna jednostka czasu 

- na chwilę znika i wszystko powolnieje.


I staje się Cisza...



Cmentarz przy ul. Lwowskiej w Chełmie.
Kaplica neogotycka  wzniesiona w 1908 roku. 

Dopisek.

30 października 2022 roku odwiedziłam tarasowy Cmentarz Wojenny w Chełmie znajdujący się na północnym stoku Góry Zamkowej. Zauważyłam, że trwa jego rewitalizacja. Bardzo mnie to ucieszyło.

Chełm. Cmentarz Wojenny 1939 - 1945.

Dopisek 2.

31 października 2022 roku byłam na cmentarzu przy ul. Lwowskiej w Chełmie, na którym znajdują się klasycystyczne kamienne nagrobki. Najstarsze pochodzą  z pierwszej połowy XIX wieku. Jest też kwatera wojskowa. Miejsca, które odwiedziłam były uporządkowane, więc nie przydały się moje grabie i miotełka.

 

Chełm, cmentarz przy ul. Lwowskiej.
Zabytkowe nagrobki i kaplica Bielskich z początku XIX wieku.

Chełm, cmentarz przy ul. Lwowskiej.
Mogiły żołnierzy Wojska Polskiego z okresu wojny polsko - bolszewickiej.

Chełm, cmentarz przy ul. Lwowskiej.
Nagrobki zabytkowe.

Chełm, zabytkowy nagrobek na cmentarzu przy ul. Lwowskiej. 


32 komentarze:

  1. Piękny wstęp do wtorkowego nastroju, do jesiennych rozmyślań o przemijaniu.
    Spokojnych i ciepłych dni:-)
    jotka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję, wzajemnie. Spokojne i ciepłe dni niech będą także w Twoich stronach, Jotko.

      Usuń
    2. O cmentarze także trzeba dbać, jak najbardziej!
      jotka

      Usuń
    3. Oczywiście! Pamięć o zmarłych odradza żywych. A czym tę pamięć wyrażać, jeśli nie dbaniem o cmentarze.

      Usuń
  2. No tak, pora odpowiednia aby się zadumać i wspominać.
    Brak mi podpisu pod zdjęciem - jaki to cmentarz?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za zwrócenie uwagi. Dowodzi to zainteresowania, więc podpisałam zdjęcie, a tutaj kopiuję informacje z Wikipedii:

      Cmentarz przy ul. Lwowskiej w Chełmie – nekropolia w Chełmie, pierwotnie katolicka, podzielona na kwatery rzymskokatolicką i unicką, następnie katolicko-prawosławna. Na jej terenie znajdują się również groby polskich żołnierzy i powstańców styczniowych.
      Cmentarz katolicki w Chełmie został założony w 1802 na polecenie władz austriackich, które nakazały urządzenie nekropolii poza zabudową miejską i likwidację starszych cmentarzy położonych bezpośrednio przy budynkach świątyń. Nekropolia przy ul. Lwowskiej zajęła grunty unickiego szpitala. Centralnym punktem cmentarza była murowana kaplica ufundowana przez Ignacego Bielskiego, właściciela majątku Uher[1].
      Cmentarz przeznaczony był dla wyznawców katolicyzmu obrządku łacińskiego i unickiego. Po likwidacji unickiej diecezji chełmskiej kwaterę unicką przemianowano na prawosławną. W tym samym czasie cmentarz poszerzono w kierunku południowym, o grunt wykupiony od Karola Radziszewskiego i Józefa Skibińskiego.
      Na cmentarzu zachowały się dwie kaplice – kaplica Ignacego Bielskiego z początku XIX w. oraz kaplica Zajdlerów, zbudowana w 1908 w stylu neogotyckim przez notariusza Władysława Zajdlera. Przetrwały ponadto liczne nagrobki z XIX w., w tym grób Sebastiana Czaplica z 1832, nagrobek pułkownika Tadeusza Zawistowskiego z 1855, Henryki Niemirowskiej z 1841 oraz Karoliny Lechickiej z 1880[1].
      Na terenie cmentarza znajdują się również nagrobki polskich żołnierzy poległych podczas wojny polsko-bolszewickiej, groby polskich uczestników II wojny światowej i krzyż pamięci powstańców styczniowych, pod którym prawdopodobnie pochowano szczątki walczących w bitwie pod Depułtyczami.

      Usuń
    2. Dziękuję bardzo za wyczerpujące uzupełnienie. Podejrzewałam, że miejsce pokazane na zdjęciu to zabytkowy, zacny cmentarz. Warto było przybliżyć jego historię aby wiedzieć, że takie nekropolie istnieją także poza Warszawą i Krakowem.
      Budowla na zdjęciu to zapewne wspomniana w opisie kaplica, którą cechuje dostojne piękno.

      Usuń
    3. Tak, na zdjęciu to właśnie ta wspomniana w opisie kaplica Zajdlerów, zwana "Kaplicą Czerwoną". Druga kaplica, której zdjęcia nie mam, jest biała.
      Chełm jest miastem starym, więc nie dziwne, że ma zabytkowy cmentarz.

      Usuń
    4. To dobrze, że miasto dba o cmentarz wojenny. Żołnierzom należy się pielęgnowanie ich grobów niezależnie w jakiej armii walczyli.
      Tak sobie też dziś pomyślałam, że obecnie co raz trudniej jest o atmosferę smutku i zadumy w dniach poprzedzających Wszystkich Świętych. Rozliczne imprezy Halloween'owe, kostiumy, przebieranki, rozbawione towarzystwa - jakoś nie mogę się do tego przyzwyczaić.
      Nawet rzadko już używane słowo "psikus" zyskuje na popularności.
      Zrzędzę?

      Usuń
    5. Ja nie potrafię w tych dniach wykrzesać z siebie radości. "Psikusowy" nastrój absolutnie mi się nie udziela. Może dlatego, że z rodzinnego domu wyniosłam inne wartości i raczej dalej będę je niosła.

      Usuń
  3. Czas wspomnień o tych ciągle kochanych, których już z nami nie ma...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wspominam zawsze, nie tylko W Dzień Wszystkich Świętych i Dzień Zaduszny, ale w tych dniach upamiętniam szczególnie.

      Usuń
  4. U wszystkich dzisiaj grobowy nastrój. Cóż, dziwić się nie ma czemu, prawda?

    OdpowiedzUsuń
  5. Piękny i mądry wiersz. Nie podałaś autora, więc chyba Ty jesteś autorką.
    Byłam tylko na jednym cmentarzu w Chełmie i do tej pory chce mi się płakać.
    Gorąco pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Anno, to nie miał być wiersz. Tych kilka zdań napisałam na blogu jakiś czas temu. Chciałam w notce mało słów z ogromem głębokiej treści. Rokrocznie - w dniach zadumy - przepisuję.

      Usuń
    2. To, co napisałaś, wygląda na wiersz biały i tak go potraktowałam.
      Stare cmentarze robią wrażenie, a szczególnie rzeźby, których obecnie się nie spotyka.

      Usuń
    3. Stare nagrobki i rzeźby nadają cmentarzom wyjątkowy klimat.

      Usuń
    4. Nie na temat: mój informatyk się nie odzywa, na dodatek nie mogę wejść na pocztę. Dobrze, że chociaż mogę wejść na GG i na blogi.

      Usuń
    5. Dziękuję za wiadomość. 🌞

      Usuń
  6. Piękny i dostojny ten cmentarz. Naszła mnie taka refleksja: na ogół dbamy ( i bardzo dobrze!) o groby żołnierzy radzieckich choć pomniki ku ich czci są systematycznie niszczone, a ich ojczyzna uznana słusznie za terrorystę i agresora. Teraz Ukraina cierpi jako ofiara agresji, a w czas walki o wyzwolenie z okupacji niemieckiej płonęły "Łuny w Bieszczadach"... Czy groby żołnierzy ukraińskich są także zadbane i z jakimi uczuciami zapala się im znicze teraz?
    Trudna jest Historia.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nic nie jest prawdziwie czarne lub białe. Jak światło białe, które w rzeczywistości jest feerią barw. Czarna noc także nie jest tak czarna jak w powiedzeniu "czarny jak noc".

      Znamienne jest zdanie poprzedzające treść książki "Łuny w Bieszczadach": "Losy ludzkie są kręte jak drogi i ścieżki w Bieszczadach, zawsze jednak los człowieka zależy od drugiego człowieka".

      Usuń
  7. Bardzo ładny ten cmentarz. Lubię czasem pospacerować w zadumie po takich miejscach wspomnień, refleksji. Po prostu być.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Także lubię. Na tym cmentarzu spoczywają moje dwie babcie. Ilekroć odwiedzam ich groby, zawsze spaceruję.

      Usuń
  8. Jejku, ja tę neogotycką kaplicę widziałem, będąc raz w Chełmie... całego cmentarza nie zwiedziłem, to prawda, ale cmentarze mają swój niepowtarzalny urok. Wiesz, że kiedy podróżowałem zawodowo po Europie, głównie we Francji znajdowałem miejsce do nocnego wypoczynku tuż przy cmentarzach... tam taki specyficzny klimat i ... cisza. pierwszy listopada to mimo wszystko smutne święto, choć z drugiej strony nasi przodkowie i ci, co odeszli przed nami zasługują na naszą pamięć, prawda? Zdjęcia piękne! Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W moim życiu Pamięć istnieje zawsze. Często - w różnych sytuacjach życiowych - wspominam zmarłych. Nawet przy prozaicznych czynnościach, jak np. wieszanie prania na strychu. - O! Te haki na moje sznurki zamontował ponad 40 lat temu Edzio. On nie żyje, a ... I tu zaczyna się snuć w mojej pamięci długa opowieść o Edziu i jego dokonaniach...

      Usuń
  9. Cudowne te pokazane przez Ciebie cmentarze, zwłaszcza ten wojskowy. Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  10. Po alejce prowadzącej do czerwonej kaplicy, zdarza mi się chodzić częściej, niż raz do roku...

    OdpowiedzUsuń
  11. Czas ciszy to czas zadumy i refleksji nad kruchością życia człowieka i sensem jego życia. Zdjęcia również oddają klimat tego czasu i miejsca ciszy. Wymowne i niezwykłe świadectwo pamięci.
    Zasyłam serdeczności

    OdpowiedzUsuń

Jak opublikować komentarz?

Jeśli nie masz KONTA GOOGLE, to..można wybrać:

- NAZWA /ADRES URL - w..okienku NAZWA wpisać nick i w..okienku ADRES wkopiować adres swojego bloga.

- ANONIMOWY - w tej opcji proszę podpisać się w..komentarzu.

W komentarzu można stosować kursywę i czcionkę pogrubioną.